onsdag den 6. juni 2012

BIOTOP 4


Biotopopgave 4

Turen går til Haderslev dam.

Jeg har i min biotopopgave 4 valgt at lave et lærerigt forløb for de ældste børn i den børnehave hvor jeg arbejder. Der er kun 12 børn i ”skole”-gruppen og det er dem jeg har valgt at gennemføre mit forløb med.

Mit mål med vores eksklusion til Haderslev dam skal være noget andet end det plejer at være – indimellem tager vi bussen derned, og benytter os af parkens fine legepladser. Det skal vi dog ikke gøre denne gang, derfor mener jeg at det er vigtigt at jeg sætter børnene ind i hvad det er vi skal dagen før vi tager af sted – således at det ikke kommer som en overraskelse at de skal gå på jagt i naturen med deres sanser.

Dagen inden afgang vil jeg tale med børnene om de kender nogle af de dyr som man kan finde nede i damparken. Snakken skal gå på at der er selvfølgelig de dyr som vi ser med det samme, men der er andre dyr som også lever dernede, som kan være svære at få øje på. 

Mine didaktiske overvejelser i forbindelse med eksklusionen er at børnene skal opleve parkens muligheder på en anden måde end de er vant til. Samtidig vil jeg være med til at give dem en lille viden omkring de dyr som vi kan finde. Endvidere vil jeg ved kun at tage de store børn med, prøve at give dem mulighed i at fordybe sig gennem deres sanser når de nu skal undersøger naturens dyr.
Vi vil tage små fiskenet og lup med, samt syltetøjsglas, således at børnene kan få mulighed for at komme rigtigt tæt på de dyr de måtte fange. Her har jeg en forventning om at nogle af børnene kan rykke nogle grænser. –bare det kan tage en regnorm op i et glas og kigge på den, kan være noget helt nyt for flere af dem. (særligt pigerne).

Det dyr som jeg har valgt at lægge særligt vægt på er gæssene – det har jeg gjort fordi at de pt. Har fået en masse unger som jeg gerne vil have børnene kiggere nærmere på. Det skal være med til at sætte tanker i gang hos børnene, blandt andet hvorfor det lige præcist er her i starten på sommeren gæssene får unger, de skal holde øje med hvordan gæssene gør alt for at passe på deres unger, og have mulighed for at iagttage hvordan sådan en gæs i grunden ser ud.

Dagen inden vi skal af sted, vil jeg sammen med nogle af børnene pakke de ting som vi skal bruge, jeg mener at børnene nu er så store at de også har et ansvar for at hjælpe med de praktiske ting omkring sådan en tur.

Eksklusionen går i gang....
Vi tager bussen med mod parken allerede kl. 8.00 – da vi kommer ned i parken finder vi nogle bænke hvor vi placere alle vores praktiske ting ved. Der bliver kort fortalt om hvordan det er man skal færdes når man er et offentligt sted som Haderslev dampark –og hvad der er vi pædagoger gerne vil have de skal ligge mærke til når de finder kryb, fanger små fisk mm.

Da alle børnene har undersøgt de dyr de nu har fundet, både med lup og bestemt hvad de hedder ud fra dyrebøger, får børnene at vide at de kun koncentrerer sig om gæssene. De får udleveret noget papir og kul – Nu skal de i gang med en æstetisk proces. Opgaven er at får en gæs ned på papir.

Tanken bag denne opgave er at de virkelig får mulighed for at iagttage gæssene og deres unger – de har samtidig mulighed for at fordybe sig i tegneprocessen. Jeg vælger at give børnene kul, således at de ikke skal koncentrere sig om farverne, her er det selve formen jeg gerne vil have børnene er mest opmærksomme på.

Senere bliver tegningerne samlet sammen og madpakkerne spist. Efterfølgende tages bussen tilbage til børnehaven.

Evaluering af projektet vil foregår i samarbejde med børnene. Her vil vi snakke om hvad de syntes de fik ud af denne lille eksklusion. Hvad de lærte, opdagede eller oplevede ved at skulle finde dyr og iagttage dem. 

 Efterfølgende vil der være en lille opsamling på tegneopgaven – hvad var nemt at tegn? hvad var svært? Hvor meget størrelse forskel er det på gæssene og ungerne? Hvordan tegner man gæssenes fødder.






Afslutningsvis skal tegningerne hænges op på stuen, således at de kan blive betragtet af de andre i huset samt forældre.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar