søndag den 3. juni 2012

Natursyn 1


Natursyn 1
Jeg er opvokset i en lille landsby – hvor vi børn stort set ikke lavede andet end at tilbringe vores eftermiddage/weekender i det fri – det var dengang børn var kreative og ikke skulle benytte diverse medier for ikke at kede sig =)
Samtidig har jeg gået i en naturbørnehave, hvor vi tilbragte det meste af tiden i skovene ved Tørning mølle. Jeg husker min børnehave tid som en god tid, med en masse ”undervisning” om skovens dyr og udfordringer/aktiviteter i naturen. Samtidig husker jeg også de fantasifulde lege vi fandt på inde mellem træerne – det var højt til loft i skoven og masser af plads og til at fordybe sig i skoven.
Vi lavede bål, fangede fisk, fik snitte-bevis, byggede huler, lavede sanglege og knyttede livslange venskaber derude i de skove =)


Da jeg blev teenager og flyttede ind til byen, blev jeg ret ”ligeglad” med naturen – jeg husker i hvert fald ikke at tilbringe særligt meget tid i den – nok også fordi jeg boede i lejlighed og ikke havde afgang til have mm. Efterfølgende begyndte jeg min uddannelse i VEROMODA –hvor jeg stort set var i centeret hver dag fra tidlig formiddag til sen aften – da brugte jeg hellere ikke naturen til noget særligt i min hverdag!

Men da jeg startede at læse til pædagog og fik mere frihed og HUND begyndte jeg at undersøge naturens muligheder igen J -Min praktik på Farvdal skolens BHK og SFO gjorde særligt indtryk på mig, her brugte de nemlig naturen rigtig meget i alt slags undervisning og leg. Samtidig kørte jeg et didaktisk forløb over 8 uger hvor jeg hver uge skulle have en ny aktivitet klar –Vi lavede kastanjedyr, pressede blomster, lavede plancher, lavede og fløj med drager, lavede fuglehus, og afsluttende lavede jeg et tema med bålmad. –Inden hver aktivitet skulle jeg give børnene en lille viden omkring temaet inden vi gik i gang, her blev jeg meget opmærksom på hvilke fugle der holdt til ved fodrebrættet i okt-nov, at formidle om vind og vejr, udvælge det bålmad som jeg syntes var mest hensigtsmæssigt at lave til 35 børn –og ja! Jeg lærte rigtigt meget omkring pædagogik, formidling og natur i den forløb =)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar