Natursyn 1
Jeg er opvokset i
en lille landsby – hvor vi børn stort set ikke lavede andet end at tilbringe
vores eftermiddage/weekender i det fri – det var dengang børn var kreative og
ikke skulle benytte diverse medier for ikke at kede sig =)
Samtidig har jeg
gået i en naturbørnehave, hvor vi tilbragte det meste af tiden i skovene ved Tørning
mølle. Jeg husker min børnehave tid som en god tid, med en masse ”undervisning”
om skovens dyr og udfordringer/aktiviteter i naturen. Samtidig husker jeg også
de fantasifulde lege vi fandt på inde mellem træerne – det var højt til loft i
skoven og masser af plads og til at fordybe sig i skoven.
Vi lavede bål,
fangede fisk, fik snitte-bevis, byggede huler, lavede sanglege og knyttede
livslange venskaber derude i de skove =)
Da jeg blev
teenager og flyttede ind til byen, blev jeg ret ”ligeglad” med naturen – jeg husker
i hvert fald ikke at tilbringe særligt meget tid i den – nok også fordi jeg boede
i lejlighed og ikke havde afgang til have mm. Efterfølgende begyndte jeg min
uddannelse i VEROMODA –hvor jeg stort set var i centeret hver dag fra tidlig
formiddag til sen aften – da brugte jeg hellere ikke naturen til noget særligt
i min hverdag!
Men da jeg
startede at læse til pædagog og fik mere frihed og HUND begyndte jeg at undersøge
naturens muligheder igen J -Min
praktik på Farvdal skolens BHK og SFO gjorde særligt indtryk på mig, her brugte
de nemlig naturen rigtig meget i alt slags undervisning og leg. Samtidig kørte
jeg et didaktisk forløb over 8 uger hvor jeg hver uge skulle have en ny
aktivitet klar –Vi lavede kastanjedyr, pressede blomster, lavede plancher,
lavede og fløj med drager, lavede fuglehus, og afsluttende lavede jeg et tema
med bålmad. –Inden hver aktivitet skulle jeg give børnene en lille viden
omkring temaet inden vi gik i gang, her blev jeg meget opmærksom på hvilke
fugle der holdt til ved fodrebrættet i okt-nov, at formidle om vind og vejr,
udvælge det bålmad som jeg syntes var mest hensigtsmæssigt at lave til 35 børn –og
ja! Jeg lærte rigtigt meget omkring pædagogik, formidling og natur i den forløb
=)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar